Thursday 29 March 2007

AMAL YANG UTAMA..



Baru-baru ini semasa diajak untuk menolong mangsa banjir kat Johor, mulanya rasanya berat juga nak ikut sebab masa tu tengah sibuk menyiapkan suatu tugasan. Akhirnya pergi juga dan dapat membantu sekadar termampu. Pengalaman tersebut amat bermakna sekali. Seorang kawan yang menangguhkan untuk pergi sebab sibuk akhirnya tak pergi langsung sebab banjir pun dah surut. Apabila dia lapang, bantuan tidak diperlukan lagi masa tu. Menyesal juga katanya. Hari tu masa Misi Kemanusiaan Aceh pun macam tu..tunggu punya tunggu misi ditamatkan. Tak dapat merasa bahagia dan bernilainya pengalaman menolong orang yang memerlukan bantuan seperti yang diceritakan oleh mereka yang pergi.

Kehidupan amat singkat. Amal amat banyak. Oleh sebab itu rasanya kita kena faham apakah amal yang paling utama pada ketika tertentu agar kita tidak rugi apabila kembali ke alam yang kekal nanti. Amal yang kita lakukan biarlah memberi imbalan terbaik di sisi Ilahi.

Ibnu Al-Qayyim dalam kitabnya ‘Tahzib Madarik As-Salikin’ menjelaskan:

Ibadah yang paling utama adalah amal yang dikerjakan untuk mencari keredzaan Allah di setiap waktu yang tepat. Kerana itu, ibadah yang paling utama pada waktu jihad adalah jihad, meskipun ia harus meninggalkan wirid, solat malam, puasa bahkan mengerjakan solat fardzu yang sempurna seperti yang dilakukan ketika keadaan aman dan tenang.

Amal yang paling utama ketika tetamu datang berkunjung misalnya adalah memenuhi haknya dan melayaninya daripada berzikir. Demikian pula halnya dalam melaksanakan hak isteri dan keluarga.

Amal yang paling utama pada waktu sahur adalah salat, membaca AlQuran, berdoa, berzikir dan memohon ampun.

Amal yang paling utama ketika memberi bimbingn kepada murid dan mengajar orang yang tidak tahu adalah menerima mereka untuk diajari dan melayani mereka.

Amal yang paling utama ketika azan berkumandang adalah meninggalkan segala kesibukan dan menjawab azan.


Amal yang paling utama ketika menunaikan salat wajib adalah serius dan sungguh-sungguh melaksanakannya dengan sesempurna mungkin, segera menunaikannya pada awal waktu, dan melaksanakannya di Masjid Jami’ meskipun jauh jarak yang ditempuh.

Amal yang paling utama ketika seseorang sangat memerlukan pertolongan samada dengan menggunakan kedudukan, fizikal atau harta adalah membantunya dan lebih utama memberikan pertolongan daripada sibuk berzikir.

Amal yang paling utama ketika membaca Al Quran adalah konsentrasi dan menfokuskan diri mentadabbur dan memahami kandungannya, sehingga seolah-olah Allah SWT berbicara dengan anda. Dengan begitu, hati anda akan menumpukan untuk memahami dan mentadabburinya serta bertekad untuk melaksanakan perintah-perintahnya. Itu lebih utama daripada meluangkan waktu untuk menemui orang datang membawa surat dari seorang penguasa.

Amal yang paling utama ketika wukuf di Arafah adalah bersungguh-sungguh dalam merendahkan diri, berdoa dan berzikir daripada berpuasa.

Amal yang paling utama pada hari ke 10 bulan Zulhijjah adalah memperbanyakkan ibadah terutama takbir, tahlil dan tahmid daripada berjihad yang tidak wajib.

Amal yang paling utama saat 10 hari terakhir Ramadzan adalam beriktikaf di masjid berbanding bergaul dengan masyarakat. Amal tersebut lebih utama daripada mengajarkan ilmu kepada orang dan membacakan kepada mereka Al Quran, mengikut pendapat sebahagian besar ulama.

Amal yang paling utama ketika seorang Muslim sakit atau meninggal adalah menziarahi dan melawatnya.

Amal yang paling utama ketika tertimpa musibah dan dianiayai orang adalah bersabar sambil tetap bergaul dengan mereka. Ini adalah kerana Mukmin yang selalu bergaul dengan orang lain dan bersabar atas perlakuan buruk mereka lebih baik daripada orang yang tidak mahu bergaul dengan orang lain dan tidak pernah diperlakukan buruk. Bergaul dengan orang lain dalam kebaikan lebih baik daripada menjauhkan diri dari mereka dalam hal kebaikan. Menghindari pergaulan dengan orang lain kerana alasan kejahatan lebih utama daripada bergaul dengan mereka. Apabila ia tahu jika ia bergaul ia dapat membenteras atau meminimalkan kejahatan, maka saat itu bergaul labih utama daripada mengasingkan diri.

Amal yang paling utama pada setiap waktu dan kondisi adalah mendahulukan redza Allah dengan menyibukkan diri melakukan ibadah yang dituntut pada saat itu. Orang-orang seperti itu adalah ahli ibadah yang melakukan ibadah dengan tidak terbatas. Sedang yang lain melakukannya dengan terbatas. Kerana itu, ketika salah seorang mereka keluar dari jenis ibadah yang sering dilakukannya kemudian ditinggalkannya, ia melihat dirinya seolah-olah ibadahnya menurun dan telah meninggalkan ibadahnya. Sebab, ia hanya melihat ibadah dari satu sisi.

Adapun orang yang melakukan ibadah tanpa batas, tidak mempunyai maksud dalam ibadahnya itu sendiri yang dapat mempengaruhi ibadahnya yang lain. Ia terus naik dalam tingkat dan kedudukan ibadah. Setiap kali naik satu kedudukan, ia berusaha menjalankannya dan terus mengerjakannya hingga mencapai kedudukan dan tempat yang lebih tinggi.

Inilah awal perjalanannya hingga mencapai akhir. Apabila melihat ulama, anda melihatnya bersama mereka. Jika melihat rakyat biasa, anda juga melihatnya bersama mereka. Jika anda melihat para pejuang, anda pun melihatnya bersama mereka. Jika anda melihat ahli zikir, anda pun melihatnya bersama mereka. Jika anda melihat orang-orang suka bersedekah dan berbuat baik, anda pun melihatnya bersama mereka.

Inilah bentuk ibadah yang tidak dibatasi dengan batasan apa pun. Amal yang dilakukan tidak hanya dimaksudkan untuk dirinya sendiri dan ketenangan jiwanya, tetapi ia melakukannya untuk mendapat redza Rabbnya.

No comments: