Saturday 31 March 2007

Mengunjungi KotaMu..Tarbiyah Paling Bermakna Dalam Hidupku


Beberapa pelajar Universiti Madinah yang ditemui. Semoga kini anda semua sihat sejahtera. Terima kasih atas segala bantuan.


Hati ini masih merasai betapa bahagianya mengunjungi kota Nabi, Madinatul Munawwarah. Walaupun beberapa masa telah berlalu tapi ketenangan, kepuasan dan kebahagiaan terus kurasai. Inilah tempat paling istimewa yang pernah kuziarahi. Mengingatinya membuatkan mudah mengalirkan air mata. Mengenangnya mentarbiyah hati dari kelalaian. Rindu sungguh hatiku, bilakah lagi akan muncul lagi kesempatan sebegini..

Sebaik aku melangkah kaki menuruni Saudi Airlines ke Bumi Madinah Al Munawwarah, dingin cuacanya cukup menambat hati. Deru anginnya penuh nyaman. Hatiku tidak sabar menatap masjidmu, Masjid Nabawi. Hatiku tidak tertahan mengunjungi makammu, hatiku kepingin benar memasuki Raudhahmu.

Menatap kali pertama Masjid Nabawi bagaikan mimpi. Indahnya menawan hati. Melihat manusia berbondong-bondong menuju ke sana setiap waktu solat mengusik hati. Ya Allah, Di mana lagi kan kuperolehi suasana sebegini. Ya Rasulullah, betapa ramainya manusia mengasihimu. Muka mereka penuh berseri, hatiku seolah menikmati syuur ukhuwwah sejati. Indahnya terasa. Tidak kira bangsa, umur, kedudukan, jantina, warna kulit dan negeri. Ya Allah, Sungguh.. Hanya Islam menghulurkan natijah serupa ini.

Alhamdulillah, hotelku dekat sekali dengan Masjid Nabawi. Suasana sekitarnya begitu menarik. Setiap waktu solat kulihat manusia beriringan menuju kearah masjid. Aktiviti jual beli di dataran dan kedai-kedai sekelilingnya menceriakan suasana. Keputihan jubah yang di samping warna-warna yang lain mengundang rasa kesucian ,kebahagian dan disaluti keceriaan. Alunan bacaan Al Quran Syeikh As-Sudais dan As-Syuraim amat mengetuk hati. Alunan Nasyid ‘Muhammad Nabi..na’ dan ‘Tala’al Badru Alaina’ sungguh menambat hati. Laungan azan yang merdu begitu menyentap hati untuk melangkah kaki memasuki masjidmu yang mulia.

Lucu juga mengingati pertama kali aku memasuki Masjid Nabawi. Aku duduk di bahagian kiri masjid. Aku rasa betapa besarnya masjid ini.Selepas salat, aku berjalan dalam masjid. Rupanya yang aku rasakan besar baru hanyalah bahagian kiri masjid. Rupanya Masjid Nabawi lebih besar dari yang aku jangkakan. MasyaAllah! Aku juga mulanya tersilap tentang kawasan Raudhah. Aku gambarkan kawasan Raudzah yang indah itu sepertimana yang kulihat dalam gambar. Aku rasa sungguh bertuah berada dalam kawasan itu. Selepas beberapa hari baru aku sedari bahawa kawasan itu belum pun dikira kawasan Raudzah. Kawasan Raudzah sebenar jauh lebih indah dan mententeramkan. Allahu Akbar!

Kota ini juga mengingatkanku kepada Mus’ab bin Umair , da’i pertama yang dipilih oleh Rasulullah saw ke Madinah. Mus’ab rela meninggalkan kesenangan duniawi di kala ia masih muda. Beliau termasuk golongan pertama yang menerima Islam di rumah alArqam bin Abi Arqam di bukit Shafa. Semasa berhijrah ke Habsyah, beliau sempat merasakan pahitnya kemiskinan, tetapi ia tetap sabar. Sebaik kembali ke Mekah, Rasulullah mengutuskan pula ke Madinah untuk mengajar Islam di sana. Dengan jerih payahnya, Islam tersebar di sana. Mus’ab syahid di medan Uhud, ia wafat sambil mendakap bendera Islam. Dengan redza Allah dan rahmatNya, semoga para malaikat sentiasa menggembirakannya.

Bukit Uhud mengingatkanku kepada Abdullah Ibnu Amr Anshary, syahid pertama yang dinaungi malaikat dalam perang Uhud. Tubuhnya hancur dikoyak-koyak pedang kaum musyrikin. Beliau adalah salah seorang dari dua belas orang pemimpin Madinah yang menemui Rasulullah saw di Aqabah. Selepas syahid, anaknya Jabir menerima berita gembira dari Rasulullah bahawa Allah SWT menghidupkan ayahnya kembali dan mengajaknya berbicara tanpa tabir. Jabir diminta untuk meminta sesuatu, ternyata yang diminta ayahnya ialah ia ingin kembali ke dunia, agar ia boleh berjuang di jalan Allah sekali lagi.

Medan Uhud juga mengingatkanku kepada Amru Ibnu Jamuh, si pincang yang pergi ke perang Uhud mendahului para pejuang lain. Mengingatkanku kepada Tsabit Ibnu Dah-Dah yang telah meminjamkan semua miliknya untuk Allah dan ia gugur sebagai syahid dalam perang Uhud. Dan banyak peristiwa lagi untuk dikenangi.

Kota Madinah juga mengingatkanku kepada As’ad Ibnu Zurarah. Ia seorang penduduk Madinah yang mula sekali masuk Islam. Beliau pergi ke Mekah bersama Dzakwan ibnu Qais untuk menemui Utbah ibnu Rabiah. Apabila terdengar berita tentang Islam, keduanya terus mencari Nabi saw. Setelah keduanya duduk di hadapan Rasulullah dan mendengar ayat-ayat Al-Quran, keduanya terus berbaiat kepada Rasulullah untuk masuk Islam. Apabila kembali ke Madinah, keduanya aktif menyampaikan Islam kepada penduduk Madinah. Pada tahun kedua beliau membawa dua belas lelaki Madinah ke Mekah untuk berbaiah dengan Rasulullah dalam Baiah aqabah pertama. Di Madinah, beliaulah iman salat lima waktu dan salat Jumaat, malah beliaulah orang pertama mengadakan salat Jumaat sebelum kedatangan Mus’ab bin Umair. Apabila Mus’ab tiba di Madinah, mereka berganding bahu menyebar Islam menyinari seluruh kota Madinah. As’ad meninggal pada bulan syawal , iaitu sembilan bulan selepas kaum Muhajirin berhijrah ke Madinah.

Laungan azan masjid Nabawi mengingatkanku kepada Bilal Ibnu Rabbah. Beliau muazzin pertama dalam Islam. Ia memiliki suara yang merdu, namun tidak pernah mempergunakan suaranya untuk menyanyi atau menghibur penduduk kota Mekah. Tetapi suaranya itu ia alunkan untuk menyeru azan hingga gemanya menggugah hati penduduk kota Mekah dan Madinah. Beliau adalah bekas hamba Umaiyah ibnu Khalaf dan berasal dari Habsyah. Pernah disiksa dengan teruk oleh Umayyah di tengah padang pasir sebelum di tebus oleh Abu Bakar. Selepas Rasulullah wafat, Bilal memutusakan untuk pindah dari Madinah ke Syria tetapi Abu Bakar memintanya untuk tetap tinggal di Madinah. Selepas Abu Bakar meninggal , beliau berpindah ke Syria dan tinggal di sana hingga ia meninggal.

Sesungguhnya terlalu banyak peristiwa sejarah di kota ini yang menjadi bahan tarbiyah buat kita. Kita tidak akan melupai Ubay ibnu Ka’ab – orang yang pertama menulis wahyu di Madinah, Abdullah ibnu Abdul Asad – Muslim pertama yang berhijrah dari Mekah ke Madinah, Abdullah bin Zubair – bayi pertama yang lahir setelah hijrah di madinah, anak kepada Zubair ibnu Awwam dengan Asma binti Abu Bakar, Sa’ad bin Rabi’ – yang dipersaudarakan dengan Abdul Rahman Ibnu Auf, Muhammad bin Maslamah – pemuda Ansar yang banyak berkorban, Abu Ayyub An Ansari – yang menjadi sahibul-bait bagi Rasulullah ketika Baginda berhijrah ke Madinah dan banyak lagi.

Marilah kita panjatkan doa semoga Allah izinkan kita berkesempatan menjejaki di bumi Nabi yang mulia lagi bercahaya. Marilah kita meluangkan masa menatap sirah Nabi dan Para Sahabat yang mengandungi mutiara tarbawi yang tidak ternilai – mendidik hati kita agar menjadi Muslim Mukmin sejati buat mengejar redza Ilahi.

No comments: