Wednesday 28 March 2007

Jangan jadi doktor kejar glamor..KHIDMAT LILLAH !




Setuju benar dengan saranan Pengarah Hospital Kuala Lumpur (HKL), Dr. Zaininah Mohd. Zain bahawa kerjaya sebagai doktor bukan untuk mengejar glamor atau mencari kekayaan tetapi bagi membantu pesakit yang memerlukan rawatan. Beliau berkata, kerjaya sebagai doktor banyak terdedah kepada cerita sedih tentang kesakitan yang dihadapi oleh seseorang tetapi doktor menerima kepuasan apabila melihat pesakit pulang selepas semakin pulih.

‘‘Tiada kehidupan sosial yang aktif dan tidak tidur lebih 24 jam adalah satu kebiasaan bagi seorang doktor.

‘‘Pelajar yang ingin menceburi bidang ini perlu bersedia dari segi mental dan fizikal serta tidak sepatutnya memilih bidang perubatan jika langkah itu hanya untuk memenuhi kemahuan ibu bapa,” kata Zaininah ketika berucap kepada 152 pelajar yang mengikuti Program Pendedahan Kerjaya Seorang Doktor di HKL di sini hari ini.

http://www.utusan.com.my/utusan/content.asp?y=2007&dt=0328&pub=Utusan_Malaysia&sec=Dalam_Negeri&pg=dn_09.htm

Ikhlaslah dalam apa saja bidang amal yang kita lakukan.. Amal yang ikhlas adalah manakala amal dikerjakan hanya dalam rangka mendapat ridza Allah, tidak untuk mendapat ridza sesiapa pun dari makhlukNya.

Amal yang ikhlas dapat mententeramkan hati, sekaligus menjadikan amal kita di terima Allah SWT.

Ibrahim Ibnu Adham berkata:

“Adalah tidak benar jika ada orang yang menuju kepada Allah, tapi masih ada rasa keinginan untuk dikenali”.

Suatu Hadith yang bersumber dari Mu’az bin Jabal, Nabi saw bersabda:

“Sesungguhnya sedikitnya riya itu, sudah termasuk syirik. Dan siapa yang memusuhi seorang wali Allah, bererti telah berperang dengan Allah. Dan Allah kasih pada hamba yang takwa, yang tersembunyi (tidak dikenal), yang bila tidak ada, tidak dicari, dan bila hadir tidak dipanggil dan tidak dikenal. Hati mereka bagai pelita hidayah, mereka terhindar dari segala kegelapan kesukaran”.

Abu Hurairah r.a berkata: Ketika kami di majlis Rasulullah saw. tiba-tiba beliau berkata: “Besok pagi akan ada seorang ahli syurga yang salat bersama kamu”. Kata Abu Hurairah: Aku berharap semoga akulah orang yang ditunjuk oleh Rasulullah saw.. Maka pagi-pagi aku salat di belakang Rasulullah saw. dan tetap tinggal di majlis setelah orang-orang pulang. Tiba-tiba ada seorang hamba hitam berkain compang-camping datang berjabat tangan dengan Rasulullah saw. sambil berkata: Ya Nabi Allah, doakan semoga aku mati syahid. Maka Rasulullah saw. berdoa, sedang kami mencium bau kesturi dari badannya.

Kemudian aku bertanya: Siapakah orang itu ,ya Rasulullah? Jawab Nabi: “Ya benar. Ia hamba sahaya dari bani fulan”. Abu Hurairah bertanya: Mengapa tidak kau beli, dan kau merdekakan dia, ya Nabi Allah?

Jawab Nabi saw.: “Bagaimana aku akan dapat berbuat demikian, bila Allah akan menjadikannya seorang raja di syurga. wahai Abu Hurairah, sesungguhnya di syurga itu ada raja dan orang-orang terkemuka. Dia adalah salah seorang raja dan terkemuka. wahai Abu Hurairah, sesungguhnya Allah kasih kepada makhluknya yang suci hati, yang samar, yang bersih, yang terurai rambut, yang kosong perut kecuali dari hasil yang halal, yang bila akan masuk ke dalam istana raja tidak diizinkan, bila meminang wanita bangsawan tidak diterima, bila tidak ada tidak dicari, bila hadir tidak dihirau, bila sakit tidak dijenguk, bahkan bila mati tidak dihadiri jenazahnya”.

Ketika sahabat bertanya: Tunjukkan kepada kami seorang dari mereka? Jawab Nabi saw.: “Iaitu Uwais Al Qarny, seorang berkulit coklat, lebar kedua bahunya, sedang tingginya, selalu menundukkan kepalanya sambil membaca AlQur’an, tidak terkenal di bumi, tetapi terkenal di langit, andaikan ia bersungguh-sungguh minta sesuatu kepada Allah pasti diberinya. Di bawah bahu kirinya ada bekas belang sedikit. wahai Umar dan Ali jika kamu bertemu dengannya, maka mintalah kepadanya supaya membacakan istighfar untukmu”.



DOCTORS ... Just for fun! Jangan ambik hati..




Why do surgeons wear masks in the operating theatre?

>'So that if they make a mistake no one will know who did it'.



"Doctor, doctor, I'm nervous, this is the first brain operation I've had."

>"Don't worry, it's the first I've performed."



A doctor visited his patient in hospital ward after operation. "I've got some bad news - we amputated the wrong leg. Now the good news - the man in the next bed wants to buy your slippers."


"Doctor, doctor, I keep losing my memory."

>"When did you first notice that?"

"When did I first notice what?



"Doctor, doctor, I keep seeing double."

>"Take a seat, please."

"Which one?"

http://www.youtube.com/watch?v=z274EqsECSA

No comments: