Wednesday 28 March 2007

CLAIM itu..CLAIM ini !!




Sekarang ini dunia penuh dengan 'Claim itu... Claim ini !' tapi banyak yang tak betul.

Kita macamana ? Pernahkah kita 'claim' sesuatu yang tak betul?

Sebenarnya 'Syahadah' yang kita lafazkan adalah suatu bentuk claim. Apabila kta mengucap syahadah, kita telah claim bahawa Tiada Ilah melainkan Allah, Nabi Muhammad Rasul Allah. Apa maknanya? Apa syarat-syaratnya agar syahadah kita bukan merupakan claim yang tidak benar?


Apakah Syahadah kita benar?

Syaikh Wahhab bin Munabbih pernah ditanya, “Bukankah syahadah lailahailallah itu merupakan kunci jannah? Beliau menjawab, “Benar, tetapi tidak ada kunci melainkan ia pasti memiliki gerigi. Apabila engkau datang membawa kunci yang ada geriginya, maka jannah itu akan terbuka bagimu. Namun jika tidak, maka ia akan tetap tertutup bagimu.”


Gerigi yang dimaksudkan itu ialah syarat-syarat sah syahadah.


Untuk membuktikan claim syahadah kita benar, harus melengkapi syarat beriku:


  • Al Ilmu, iaitu mengetahui makna syahadah dengan sebenarnya . (Muhammad 47:19)

  • Al Yaqin, iaitu yakin tanpa ragu-ragu semua yang terkandung dalam syahadah tersebut. (Al Hujurat 49:15)

  • Al Qabul, iaitu menerima seluruh kandungan syahadah dengan hati dan lisan tanpa meninggalkan sesuatu tuntutan pun. (As Saffat 37:35-36)

  • Al Inqiyad, iaitu tunduk dan patuh dalam mengaplikasikan keseluruhan tuntutan syahadah tanpa keberatan sedikitpun. (An Nisa’ 4:65; An Nisa’ 4:125; Luqman 31:22)

  • As Sidqu, iaitu mengucapkan syahadah dari lubuk hati yang benar-benar jujur dan benar. (Al Ankabut 29:1-3)

  • Al Ikhlas, iaitu mengikhlaskan amal dan niat hanya untuk Allah sahaja tanpa dicemari oleh kotoran-kotoran syirik. (Al Bayyinah 98:5)

  • Al Mahabbah, iaitu menyintai seluruh kandungan syahadah dan apa sahaja yang menjadi tuntutannya serta menyintai orang-orang yang beriltizam dan komited dengan kalimah syahadah serta membenci hal-hal yang membatalkan syahadah. (Al Baqarah 2:165)

No comments: