Thursday 29 March 2007

Penuhilah dunia ini dengan limpah kasih sayangmu..

Wahai muslim yang berjiwa besar:

Penuhilah dunia ini dengan limpah kasih sayangmu.

Khususkanlah buat saudara-saudaramu yang muslimin itu dengan kepanasan cintamu yang tinggi dan biarkanlah mereka tahu bahawa anda mencintai mereka. Yang demikian itulah al aksir (batu geliga) yang mengubati seribu satu kesulitan dan kesusahan.

Sesungguhnya banyak kesulitan di dalam dunia ini timbul dari perasaan yang telah padam dan berlakunya penyelewengan perasaan itu.


Ya akhi,

Sesungguhnya para pendukung da’wah Allah (s.w.t) kepada manusia, dia mestilah berada di puncak kebersihan. Allah (s.w.t) itu baik dan tidak menerima kecuali yang baik. Oleh kerana itulah saudara tidak boleh membaca al Qur’an, kecuali saudara dalam keadaan bersih.

Da’wah yang kucita-citakan ku harapkan darimu di masa akan datang, memerlukan kebersihan hatimu. Supaya hatimu dapat memberi dan menerima, bersabar dan bertahan di dalam kesabaran, mudah mengampunkan dan bertoleransi, sanggup turun merendah diri ke taraf golongan yang lemah dan sanggup pula membawa mereka ke taraf orang-orang yang kuat, tidak lari dan tidak membicarakan hak-hak orang lain kecuali dengan baik kerana anda mencari mereka untuk da’wah.

Firman Allah Taala :
“Maka tiba-tiba orang yang antaramu dan antara dia ada permusuhan seolah-olah teman yang sangat setia”. (Fusshilat : 34)

Semuanya itu anak kuncinya adalah kebersihan hati.

Inilah rahsia kejayaan. Sesungguhnya kita ini tidak lama lagi akan berangkat dari dunia, oleh itu kita suka mengucapkan selamat tinggal kepada hidup ini, apabila kita telah menumpangkan da’wah ini (menyerahkannya) kepada para pemuda yang bersih hatinya.

Abbas Assisi

No comments: