Monday 30 April 2007

HATI YANG LEMBUT (3)


Saudaraku Fillah,

Kelembutan hati merupakan satu nikmat, yang mana tidak terdapat di atas muka bumi ini nikmat yang lebih tinggi dari itu atau yang lebih daripadanya. Sesungguhnya apabila hati diharamkan dari mendapat nikmat kelembutan hati, manusia itu dijanjikan dengan azab Allah SWT.

Allah SWT berfirman (maksudnya): “Jika demikian, adakah orang yang telah dilapangkan Allah dadanya untuk menerima Islam, lalu dia tetap berada dalam cahaya (hidayat petunjuk) dari Tuhannya, (sama seperti orang yang tertutup mata hatinya dengan selaput kederhakaan)? Maka kecelakaan besarlah bagi orang-orang yang keras membatu hatinya daripada menerima peringatan yang diberi oleh Allah. Mereka yang demikian keadaannya, adalah dalam kesesatan yang nyata." ( سورة الزمر , Az-Zumar, Chapter 39, Verse 22)

Wail azab dan kehinaan yang tidak terhingga kepada hati yang keras daripada mengingati Allah SWT . Kenikmatan dan rahmat serta kebahagian dan kejayaan kepada hati yang tunduk dan khusyuk kepada Allah SWT.

Oleh itu, saudaraku fillah..apabila seseorang itu telah benar-benar beriman, maka ia akan berfikir; ‘Bagaimanakah untuk menjadikan hatiku ini hati yang lembut, apakah jalan untuk aku menjadi orang yang menerima anugerah ini supaya dengan itu aku akan menjadi kekasih Allah, wali dari auliya Allah SWT..yang tidak akan ada kerehatan, kebahagiaan dan keseronokan kecuali telah mengecap kasih dan mentaati Allah SWT.

Ia mengetahui, apabila ia tidak mendapat nikmat ini maka ia akan diharamkan daripada mendapat banyak kebaikan. Oleh itu berapa ramai daripada orang-orang yang melakukan kebaikan, dalam beberapa ketika, ia memerlukan kepada yang dapat melembutan hati mereka.

Keadaan hati amatlah hebat dan pelik..

Dan hati itu, keadaannya amatlah hebat dan sifatnya amatlah pelik. Suatu ketika ia amat sensitif kepada kebaikan. Ketika mana ia amat lembut sekiranya diminta agar ia menginfaqkan segenap hartanya demi kasih Allah SWT maka dia akan mampu melaksanakannya. Sekiranya diminta dirinya untuk berjihad di jalan Allah SWT maka dia akan bersedia untuk melakukannya dalam apa suasana sekalipun. Inilah saat di mana Allah SWT meniupkan ke dalam hati tersebut rahmat dan kasih sayangNya.

Di sana ada pula detik di mana hubungannya dengan Allah teruji..detik yang mana hati itu menjadi keras, jiwanya sakit lagi menderita. Selagimana ia bernama insan ia pasti akan melalui detik seperti ini. Malah ia mungkin menjadi keras sehinggakan lebih keras daripada batu..Na’uzubillahi min zalik !

No comments: